Kas yra el. paštas? Kodėl jis svarbus?

GO WP

GO WP

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Pagrindinis El. paštas Kas yra el. paštas? Kodėl jis svarbus?
a

Turinys:

1971 metais sukurtas elektroninis ryšys, kuris buvo skirtas greitesniam bendravimui laiškų ir telegramų eroje vadinamas elektroniniu paštu. Tais laikais el. paštas visiškai pakeitė tarpusavio bendravimą.

Ray Tomlinson yra vadinamas elektroninio pašto tėvu, nes jis sukūrė pirmąją sistemą galinčią siųsti elektroninius laiškus tarp dviejų skirtingų įrenginių per ARPANET tinklą naudojant @ simbolį.

El. paštas (angl. Email) yra vadinamas būtent taip, nes tai yra elektroninis laiškas, kuris siunčiamas kitai sistemai ir, skirtingai nei įprastas paštas, nenaudoja fizinių išteklių. Vietoje pašto paslaugų, kurjerių ir popieriaus, užtenka tik elektroninio pašto adreso ir interneto ryšio.

Kas yra elektroninis paštas?

Trumpai tariant, elektroninis paštas (angl. email) yra būdas keistis žinutėmis (laiškais) tarp elektroninių įrenginių. Siuntėjas iš tam tikro el. pašto adreso išsiunčia kitam el. pašto adresui tam tikrus simbolių ir multimedijos rinkinius. Tai yra labai panašu į tradicinį fizinio laiško siuntimo būdą, tik viskas vyksta elektroniniu būdu ir žymiai greičiau.

Kiekvienas laiškas turi specifinius duomenų laukus, kurios atlieka skirtingas funkcijas. Standartiniai laukai yra tokie:

  • Kam (angl. To) – šiame lauke yra gavėjo el. pašto adresas, kuriam laiškas bus pristatytas. Pašto serveris naudoja šį laukelį, jog žinotų kam reikia pristatyti siunčiamą laišką. Šis laukas yra visada privalomas.
  • Tema (angl. Subject) – šis laukas nurodo kokia tema elektroninį laišką siunčiate. Tai nėra taip svarbu ir kai kur šį laukelį galima palikti tuščią, tačiau tai padeda paprasčiau ieškoti ir tvarkyti laiškus.
  • Pranešimas (angl. Body) – tai yra pati svarbiausia laiško dalis. Čia yra įrašoma visa informacija, pridedami failai, nuotraukos, įterpiamas parašas ir t.t.

Kai kurie laiškai papildomai gali naudoti šiuos duomenų laukus:

  • (angl. From) – šiame lauke yra rodomas siuntėjo el. pašto adresas. Jis yra gaunamas automatiškai siuntėjui siunčiant laišką. Šis laukas yra išskirtas prie neprivalomų laukų todėl, kad tam tikrais atvejais jį galima pakeisti, pavyzdžiui, turint daug el. paštų susietų su viena paskyra.
  • Prisegti failai (angl. Attachments) – be pagrindinio laiško teksto, taip pat galite ir prisegti papildomus failus. Šis laukas yra vieta, kurioje galite tai padaryti. Priedai gali būti įvairūs: nuotraukos, vaizdo įrašai, archyvai, dokumentai ir pnš.
  • CC (angl. Carbon Copy) – šis laukas naudojamas, kai norima išsiųsti kopiją kitiems gavėjams išskyrus jau pridėtą pagrindinį gavėją (kam).
  • BCC (angl. Blind Carbon Copy) – šis laukelis atlieka tą pačią funkciją kaip ir CC. Tačiau kai naudojamas BCC laukas, gavėjai nemato vieni kitų ir nežino kam dar kopija buvo išsiųsta, ir jų el. pašto adresų.

El. pašto protokolai

Pranešimų perdavimo agentai (angl. MTA) komunikuoja vieni su kitais internetu naudodami SMTP protokolą. Gavėjo MTA perduoda elektroninį laišką į ateinančių laiškų pašto serverį (angl. MDA, mail delivery agent) ir laiko jį tol, kol gavėjas jį priima. Kad gauti elektroninį laišką MDA serveryje, atitinkami palaikomi protokolai turi būti naudojami.

Bendrai yra du pagrindiniai gavimo protokolai: POP3 ir IMAP, ir vienas išsiuntimo protokolas – SMTP.

POP – reiškia pašto tarnybos protokolą (angl. Post Office Protocol). Ši dalis programinės įrangos yra skirta gauti elektroninius laiškus. POP3 suteikia vartotojui prieigą prie el. laiškų, kurie saugomi vartotojo paskyroje atitinkame serveryje. Naudojant šį protokolą Jums nereikia likti prisijungus, kad gautumėte el. laiškus. Kaip bebūtų, POP turi ir trūkumų. Per POP protokolą perduodama informacija keliauja tik į vieną pusę. Tai yra, jeigu jūs atsisiunčiate elektroninius laiškus į kažkokią el. pašto programą, tarkime, Outlook, jie tik ten ir lieka, o iš serverio tie laiškai yra ištrinami. Senesniais laikais tai buvo normalu ir nekėlė daug problemų, bet dabartiniais laikais daugelis turi daugelį skirtingų prietaisų, pavyzdžiui, kompiuterį ir išmanų telefoną, ir nori, jog laiškai būtų pasiekiami iš visur.

IMAP (angl. Internet Message Access Protocol) yra šiek tiek tobulesnė technologija. IMAP palaiko dvipusį ryšį su serveriu. Šis protokolas išsaugo kiekvieno pranešimo kopiją serveryje, kad jie būtų pasiekiami iš bet kurios vietos. Taip pat, kai naudodami IMAP protokolą perskaitote laišką viename prietaise, laiško statusas atsinaujina visuose kituose įrenginiuose bei serveryje. Todėl šis protokolas palaiko sinchronizaciją.

SMTP (angl. Simple Mail Transfer Protocol) yra skirtas elektroninių laiškų išsiuntimui. Jis turi visą reikiamą informaciją, jog laiškas būtų pristatytas į ten, kur reikia. SMTP perduoda laišką tinklu iš vienos vietos į kitą. Jis bendrauja su prieš tai minėtu MTA ir taip randa gavėjo serverį, kad elektroninis laiškas būtų pristatytas.

Veikimo principas

Tuo momentu, kai išsiunčiate elektroninį laišką, jis yra persiunčiamas iš vieno serverio į kitą naudojant SMTP protokolą (angl. Simple Mail Transfer Protocol) iki kol laiškas pasiekia gavėjo pašto serverį.

Elektroninį laišką išsiųsti yra taip pat paprasta kaip tradicinį laišką draugui. Sakykime Jūs esate Andrius ([email protected]) ir norite išsiųsti laišką Robertui ([email protected]). Pirmiausia, laiškas keliauja į išeinantį pašto serverį (SMTP), kurio tikslas, kaip būtų realaus pašto įmonės filialo, yra persiųsti laišką.

SMTP patikrina el. pašto adresą ir aiškinasi, kur jį toliau reikia perduoti. Deja, SMTP nesupranta ir neatskiria domenų vardų, todėl, kaip paštininkas tikrina žemėlapį, taip SMTP reikia patikrinti ir rasti kam tą laišką pristatyti. SMTP reikia IP adreso. Tam jis kreipiasi į DNS serverį (internetinę telefonų knygą), kad išversti [email protected] el. pašto adresą į IP adresą, pavyzdžiui, “45.888.55.88”.

Kai IP adresas rastas, SMTP serveris patikrina ar gavėjas naudoja kokį nors el. pašto serverį (MX), kuriuose pateikiama informacija, kur turėtų būti išsiųstas pranešimas. Realiame gyvenime tai prilygtų tikrinimui ar gavėjas turi pašto dėžutę.

Kai SMTP turi visą reikiamą informaciją apie gavėją, jis perduoda laišką gavėjo pranešimų perdavimu agentui (angl. MTA). Tada MTA nusprendžia kur padėti gautą laišką ir ar gavėjas naudoja pašto programą per POP ar IMAP protokolą. Kai tai atlikta, gavėjas gauna pranešimą, jog gautas naujas elektroninis laiškas.

Apskritai, elektroninio laiško siuntimo procedūra labai panaši realaus laiško siuntimui.

Elektroninio pašto svarba

Nors šiuo metu yra daug bendravimo internete būdų, vis tiek el. paštas išlieka svarbus oficialesniam bendravimui ir marketingui.

Ypatingai verslams yra svarbu greitai ir paprastai išsiųsti reikiamą informaciją, kuri kartais būna konfidenciali. El. paštas leidžia prisegti failus, nuotraukas ir dokumentus.

Kiekvienam verslui yra svarbus marketingas. Paskutinių 10 metų statistika rodo, jog elektroninis paštas atneša didžiausią reklamos grąžą (angl. ROI – return of investment). Taip pat marketingas elektroniniu paštu atneša daugiau konversijų (angl. conversion rate), vidutiniškai apie 66%.

Taip pat elektroniniai laiškai pritraukia nemažai srauto į svetainę bei padeda visiems pranešti kas Jūs tokie esate ir kuo užsiimate.

Privalumai

Lyginant tradicinį paštą su elektroniniu galime pamatyti kodėl el. paštas yra žymiai pranašesnis.

Nors ir el. pašto paslauga gali atrodyti kaip pasenęs reikalas, tikrai nevertėtų jos atsisakyti. El. paštas yra vis dar reikalingas tiek verslams, tiek fiziniams asmenims.

Patarimai

Naudoti el. paštą yra paprasta. Tačiau kartais iškyla tam tikrų problemų su siuntimu, gavimu, sujungimu su pašto programomis ar laiškų pristatymu.

Štai šiek tiek patarimų iš mūsų patirties, jog Jūsų darbas su el. paštu būtų sklandesnis ir naudingesnis:

  1. Išnaudokite savo domeną verslui. Susikurkite ir naudokite profesionalų el. pašto adresą, pavyzdžiui [email protected]. Nenaudokite @gmail.com elektroninių paštų, nes jie atrodo neprofesionaliai ir nepatikimai.
  2. Naudokite logotipą paraše. Tai padės Jūsų klientams suprasti kas Jūs esate, ką darote ir kaip su Jumis susisiekti. Logotipas įstrigs atmintyje ir bus lengviau atpažinti Jūsų verslą ateityje.
  3. Nenaudokite įtartinų žodžių. Dauguma el. pašto filtravimo sistemų nemėgsta tokių žodžių kaip „test“, „bank“, „money“, „congratulations“, „winner“ ir pnš. Pritarsite, jog tokie žodžiai yra labai įtartini ir patys nežiūrėtumėte į tokį laišką rimtai. Jeigu bendraujate tik lietuviškai, vis tiek stenkitės naudoti paprastesnius žodžius.
  4. Žinokite el. pašto limitus. Skirtingi el. pašto tiekėjai turi skirtingus laiškų siuntimo limitus. Išsiaiškinkite kiek laiškų galite siųsti, jog nekiltų problemų. Tai ypatingai aktualu naudojantiems el. paštą marketingui.
  5. Ne visada naudokite „POP“ protokolą. Norėdami sujungti savo el. paštą su kokia nors pašto programa, pavyzdžiui, „Outlook“, nuspręskite su kokiu protokolu jungsitės prie el. pašto serverio. „POP“ protokolo veikimo principas yra parsiųsti visus laiškus į Jūsų naudojamą programą ir tada juos pašalinti iš serverio. Taip visi laiškai gali dingti ir vienintelė vieta, kur jie bus likę, bus Jūsų programa. Naudodami „IMAP“ galėsite prijungti el. pašto paskyras prie daug įrenginių ir laiškus tarp jų sinchronizuoti. 

Ar Jūs vis dar naudojate el. paštą? Pasidalinkite savo patirtimi ir patarimais komentarų sekcijoje! 👇

Komentuoti

Jūsų el. paštas nebus viešinamas. Privalomi laukeliai pažymėti * simboliu.

Naujausi straipsniai